torsdag 29 januari 2015

Sammanfattning av 2014

Det har varit dåligt med uppdateringar på denna Raceblogg under 2014 trots att det hänt en hel del under det gångna året, vi har bl.a köpt ny Ducati 899 Panigale som vi skall köra med i Ducati 899 Challenge Cup som startar nu i år (2015), vi har också skaffat en husbil som förenklar Racinglivet avsevärt och som också har gjort att familjen tycker det är jätteroligt att hänga med.
Husbilen, Teamchefen och 1198:an i Assen (Holland) Maj 2014
                                         

Under 2014 körde vi endast ett par tävlingar med 1198:an och resterande del av säsongen så har 899:an fått rulla ute på banorna i Battle of the Twins serien.

Innan jag började köra bana med Lill Panigalen så körde jag på landsvägen i c:a 350Mil bl.a för att motorn skulle bli skonsamt inkörd. Det var mycket trevliga landsvägsmil måste jag säga, optimalt hade varit att ha en 899:a för väg och en för bana men nu måste jag välja något av alternativen så det får bli prio på bana där jag för tillfället anser att jag får ut mest "glädje".
Kvällstur till Marstrand
                                         


I dagsläget så är 1198:an såld och jag har kunnat uppdatera 899:an med lite nya prylar såsom stag för  justering av Ride Height bak, Rapid Bike modul som tillsammans med ett MWR luftfilter skall ge lite mer motoreffekt, lite x-tra drev, GPS Laptimer med inläsning av motordata växlingar et.c, Nya däckvärmare med ställbar temperatur-reglering. Har även köpt en Spidi Airbag väst som blåser upp sig runt huvudet och hjälmen vid ev.krasch, väldigt lätt att glömma (prioritera) säkerhetsutrustning som ju också är extremt viktigt i sammanhanget.
Nästa investering blir till att skaffa extra fälgar vilket är näst intill en nödvändighet för att kunna vara förberedd på snabba väderomslag, tidspress mellan kval/tävling et.c

Första bankörningen med 899:an i Karlskoga
 

11Februari styr jag kosan mot Spanien där det blir lite träning på Almeria circuit tillsammans med Grevens Racing Adventures, ser verkligen fram emot detta då jag aldrig har åkt på någon försäsongsträning tidigare.

Första tävlingen i år blir på Anderstorp 9-10Maj där det skall köras Klubbmästerskap med Svenska Ducatiklubben och med Bike Promotion som arrangör.

Första tävlingen för 899 Challenge Cup går på Assen i Holland sista helgen i Maj.
Brno (Tjeckien) 2014


Lite kort om regelverket i 899 Challenge.

Utöver standardutförandet på 899:an får man ändra/byta:
-Cartridge kit i framgaffeln
-Bakdämpare
-Luftfilter
-Mappning av bränslemapp för maximal effekt av 148 bakhjuls Hk, std är det 148Hk på vevaxel.
-Avgassystem (Termignoni)
-Vi kör alla på märkta enhetsdäck, Pirelli SC2 är det som gäller både fram och bak

Reglementet är hämtat från British Superbike TriOptions Cup vilken är motsvarigheten till vår svenska 899 Challenge Cup.

I övrigt skall hojen vara helt i STD utförande förutom då den generella ombyggnaden för att klara Svemos krav för att få köra på bana som t.ex najade bromsok ta bort alla lampor blinkers et.c montera på kraschkåpor ta bort stöd, montera på hajfena vid bakdrev, skumblock i tanken m.m.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar