onsdag 14 augusti 2013


Race Rapport från Anderstorp (Nordic BoTT deltävling 3.  5-7/7-2013)

På Torsdag kväll den 4:e Juli anländer jag till Anderstorp. När jag kommer in i depå området ser jag att BoTT tältet redan är uppe så det är i stort sett bara att backa till med släpet och lasta ur hojen, klockrent  och mycket trevligt koncept med 1 tält där alla BoTT förare står under samma tak.
Vid urlastning av mc:n upptäcker jag med förfäran en pöl med vätska till vänster om framhjulet, funderar först på om det kan vara något vattenläckage ell dyl men kommer snart fram till att det är gaffelolja som läckt ut, packboxen i vänster gaffelben är alltså kass eller finns det kanske någon annan förklaring? Jag får reda på att det ibland kan lösa sig med att göra rent mellan packbox och innerben m.h.a ett tunt bladmått, detta är värt att prova iaf. Tänkte jag. (Tack för tipset Börje)
På Fredag morgon var det dags för träning och jag kan se att det inte läckt ut någon mer olja under natten iaf, gött då kanske det är löst tänker jag, ut på första passet men kommer in efter 10 minuter då det börjar småregna lite grann. När jag kontrollerar gaffeln ser jag att det läckt ut mycket olja, det mer eller mindre rinner eller iaf droppar olja i snabb takt från nederdelen av gaffelbenet otäckt nära bromsskivan. Tur i oturen att det började regna så jag åkte i depå, inte så bra att efter flygrakan med 280km/tim konstatera att man inte har någon fungerande frambroms!! Bara att ställa hojen och börja fundera på hur man bäst kan lösa det uppkomna problemet, det fanns inte med på kartan att ställa in någon tävling. Kollar runt lite i depån, en del handlare är ju på plats men ingen har några passande packboxar till min Öhlinsgaffel, ringer till Stigefeldts motor i Anderstorp men ej heller här har dom något material dessutom är det sista dagen innan semestern för deras del och dom har redan massor av jobb på kö och svårt att t.o.m hinna med det dom redan lovat andra.
Greven tipsar om en kille som nog skulle kunna hjälpa till att byta packboxar om jag fixar fram materialet, ringer därför till Biscaya i Alingsås som har delar hemma. Kenneth som behövde stanna hemma under Lördagen hade tidigare sagt till mig att ringa om något skulle strula till sig, så javisst nu hade det verkligen strulat till sig tänkte jag. Ringer Kenneth som är med på noterna direktJ, han åker alltså från Älvängen via Biscaya i Alingsås och vidare till Anderstorp för leverans (Tack kompis!!) Under tiden plockar jag av gaffelbenen och går och lämnar dom till Mattias som har lovat att hjälpa mig. Mekandet löste sig på bästa sätt med tanke på att vi fick göra jobbet under väldigt primitiva omständigheter. Lagom till öppen depå kl 17.30 rullar jag iaf ut på banan, äntligen! Nu skulle det bli lite körning/uppvärmning innan det var dags för kval på Lördag morgon. Eftersom alla grupper kör på detta pass blir det väldigt stora fartskillnader så det är svårt att få några fria varv men det var iaf. kanonbra att jag hann ut lite och fick känna på hojen.

Lördag morgon. Kör ut på warmup, allt känns bra förutom att quickshiftern bråkar. Hade problem med den redan under Fredagen.                                                                                                                   Dags för kval, har lagt på nya däck SC2 både fram och bak. Kommer ut bakom Maarten Kraan som har anlänt till Anderstorp nu på morgonen. Maarten lägger upp ett bra tempo och jag lyckas hålla mig bakom honom, luckan fram till Maarten blir stundtals lite större men jag lyckas knapra in på honom igen så att luckan blir lagom stor igen. I kval nummer 1 blir det en 5:e totalplacering av 22 startande och jag är supernöjd,varv tiden blev 1.39.51 vilket är c:a 4.5sek snabbare än min bästa tid från när vi körde Endurance i ERF serien 2011. Jag beslutar mig för att ta kval nr.2 som träning eftersom min tid från kval1 troligtvis skulle stå sig ganska bra, iaf med mina mått mättJ.
Race1. Jag har haft stora problem med att framhjulet sticker till väders  i starten p.g.a det mäktiga vridet i 1198 motorn (är ju van vid fyrcylindrig motor som har helt annan motorkaraktär) så jag beslutar mig för att ta det lite lugnare i startögonblicket och försöka ta igen förlorad mark senare i istället. Kommer ändå iväg hyggligt och när flygrakan är avklarad under första varvet ligger jag på en 6:e plats från att ha startat från 7:e rutan. Loppet flyter på bra  men när det återstår 3 varv tar sig Preben om mig, jag tar rygg på Preben och lyckas samla kraft och ta mig om igen på 11:e och sista varvet.
Första racet är därmed avklarat och jag  slutar som 6:a totalt och en 1:a plats bland RookieförarnaJ Min första segerpokal är bärgad och jag är supernöjd!! Under invarvet efter avflaggning tar jag upp en ”liftare” (A.Kaiser) som efter Opelkurvan på 8:e varvet tyvärr fått avbryta racet p.g.a växellådsproblem .

Race2. Kommer iväg riktigt bra i starten och ligger fyra efter första varvet och är precis i hasorna på ledargruppen efter flygrakan!!, vilken känsla… lyckan blir dock kortvarig då både Patrik och Maarten lyckas ta sig om mig på gamla start och målrakan och jag tappar därmed lite fart och rytm. Snart infinner sig dock rytmen igen men luckan fram till Maarten och Patrik har blivit lite för stor för att jag skall få ”draghjälp”. Nu skulle det också vara skönt att få information från depån som visar tidsdifferensen till bakomvarande förare för man har oftast inte en aning om detta och det blir därför lite svårt att veta hur man skall lägga upp loppet för att ha energi och tempo kvar till mållinjen. Känner mig ganska fräsch i kroppen under loppet och det känns som att jag fått till en ganska energisparande men samtidigt tillräckligt snabb körstil för att bibehålla min placering men då visste jag iof inte hur nära mina bakomvarande konkurrenter var, kanske bäst detJ.
Andra racet avklarat och jag slutar på en 4:e plats i totalen och ytterligare en 1:a plats i RookieklassenJ J. Behöver jag säga att det var en underbar känsla!!

#45 Niclas Alverstedt
Nordic BoTT
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar