lördag 14 september 2013

Race-rapport från Rudskogen (Nordic BoTT deltävling 4. 2-3/8-2013)


BoTT arrangeras denna gång av Nidhoggs RR, upplägget är träningar (4st) på Fredagen. På Lördag är det warmup, kval o Race1 o Race2.

Rudskogen är en kuperad och väldigt teknisk bana med flera blinda partier och krön bl.a den beryktade ”Angst” som är en utförslöpa som svänger svagt höger och där man inte ser vart den efterföljande kurvan påbörjas. Man vet bara att den finns där någonstans bakom och när man börjar bromsa från 250-260km/h inför kurvan, den som man inte ser, så får man just ”angst” (ångest på svenskaJ). Efter några träningar så börjar jag iaf hitta lite bromspunkter och kan börja öka tempot lite grann.

Anna-Carin monterar däckvärmare under Fredagens träningspass.


 

Lördag . Är lite trött efter många träningar dagen innan så jag beslutar att försöka spara mig lite genom att försöka köra lagom mycket så här inför racen. Jag bestämmer tillsammans med min kompis Martin H att jag skall avbryta kvalet om jag går under en varvtid på 1.33.00. På femte varvet åker jag in i depå och snackar lite med Martin, det visar sig att jag fått tiden 1.32.28 och jag känner mig nöjd med detta och åker tillbaka till BoTT tältet. Inte helt fel att spara på lite däck heller inför racet. Min kvaltid räcker till en 9:e plats av 25 startande.

En stund efter kvalet rullar det in otäckt svarta moln och en liten stund därefter öppnar himlen sig och det kommer ett skyfall som nästan får BoTT tältet att flyta iväg.


En febril aktivitet startas i tältet med att plocka upp diverse prylar, däckvärmare et.c som ligger på golvet och riskerar att dränkas. Vi beslutar att ställa in Race1 och avvakta. Dom som ville fick gärna åka ut och ta Race1 som en träning då det nästan slutat regna. Eftersom regndäcken redan sitter på åker jag ut och kör lite, ganska kul faktiskt att köra i blött så länge det är behaglig temperatur i luften och att regnet inte vräker ner, mjuk harmonisk körning är det som gäller i regn, lite för hastiga rörelser bromsningar et.c så riskerar man att stå på näsan så det gäller att ta i lagom hårt.

Regndäck eller slicks inför Race2? Vi kör på slicks och hoppas att det torkar upp.

 
Race2. Nu är det torrt på banan då vi rullar ut och man är riktigt sugen på att få köra. Jag ställer upp på 9:e rutan som är i tredje startled längst till vänster, hade egentligen velat starta längst till höger men det är ju såklart svårt att styra över. Starten går väl sådär men i andra kurvan får jag ett ytterspår som är ganska fritt så det är bara att gasa och jag passerar en del förare på yttern. Nerför Angst har jag Patrik, John och Håvard Lillejord framför mig. Lyckas hålla ett ganska bra tempo och tar mig om Patrik och en stund senare tar jag mig om både Håvard och John också och ligger plötsligt på en fjärde plats totalt och en 1:a plats i Rookie. På sista varvet efter start och målrakan bromsar sig John förbi mig och jag lyckas inte hämta hem detta utan slutar som 5:a totalt och som 2:a i Rookie endast 0.5sek bakom John i mål.

Lite eftersnack efter racet med John A (nr11) till vänster, jag Niclas (nr.45) i mitten och till höger och närmst i bild Peter Bergman (nr.92).

Resultat lista efter Race2


Nästa och sista racet för säsongen blir på Knutstorp 6-7 September.

Niclas Alverstedt
#45 Nordic BoTT


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar